Actie voor Orang Oetan: soort dreigt uit te sterven door bouw hydro-dam

Actievoerders van stichting JAAN vroegen dinsdag 4 december samen met een Orang-Oetan aan de Bank of China om per direct alle financiën voor een geplande hydro-dam stop te zetten. Het project voor de bouw van deze hydro-dam staat in het Batang Toru bos gepland. Dit is het leefgebied van de pas ontdekte Tapanuli Orang-Oetan.

Op dit moment staat de bouw gepland in het gebied waar vorig jaar de nieuwe Tapanuli Orang-Oetan soort werd beschreven, waarvan naar er schatting nog maar 800 leven. Het hydro-dam project zal enorme schade aanrichten in het meest belangrijke gebied voor de Tapanuli Orang-Oetan, waar ze dwars door primair regenwoud een 15 kilometer lange tunnel met een diameter van 10 meter, wegen en elektriciteitslijnen aanleggen.

De laatste Tapanuli Orang Oetan populaties zullen gefragmenteerd worden en vele andere diersoorten zullen het project niet overleven! De lokale mensen worden ook dupe van dit project want hun landbouwgrond zal ook onder water lopen.

Dit project is een ramp voor de Fauna en Flora in een primair regenwoud gebied waar ’s werelds meest bedreigde mensapensoort leeft!