Smokkel Orang oetan-baby’s onderschept

Sumatra, 18 mei 2021

Het team van Stichting JAAN samen met een team van de Indonesische overheid in Zuid Sumatra hebben onlangs een belangrijke smokkel-actie kunnen stoppen. Het team trof tijdens de gezamenlijke operatie met de autoriteiten twee baby-orang-oetans aan die per bus werden gesmokkeld. Ze stonden op het punt van Sumatra naar Java te worden verscheept.
Achter in de bus, onder een paar dozen bananen, zaten de twee dieren naast elkaar in een krat. De dieren zijn direct in het Wildlife Center van de organisatie in veiligheid gebracht en krijgen nu intensieve zorg van het medisch team. De chauffeur van de bus werd aangehouden en ook de handelaar kon worden opgespoord. In verband met het lopende onderzoek kon deze reddingsactie pas nu worden vrijgegeven.

De twee zijn Siti en Sudin genoemd. De jonge dieren zijn waarschijnlijk 12 tot 14 maanden oud.  Hun moeder is vermoord om ze te kunnen verhandelen. normaal gesproken blijven ze ongeveer 8 jaar bij hun moeder.

Het leefgebied van de Orang-Oetan wordt verwoest om plaats te maken voor plantages. Hierdoor zijn ze dus genoodzaakt rond te gaan zwerven in palmolie-plantages op zoek naar onderdak en voedsel. Omdat ze de jonge bladeren van de oliepalmen opeten, worden ze door de plantage-medewerkers gezien als plaagdieren. Vaak worden de moeders vermoord en belanden de baby’s bij illegale dierenhandelaren.
Multinationals doen al jaren werk om de palmolie-industrie te verduurzamen. Zo werd in 2004 al de Round Table for Sustainable Palm Oil (RSPO) opgezet. Inmiddels is slechts 20% van alle palmolie RSPO gecertificeerd en blijken ook daar problemen met Orang Oetans en illegaal gekapt bos aan de lopende band te blijven bestaan.
Inmiddels is er een wereldwijde coalitie ontstaan voor palmolie-vrije certificatie waar bedrijven zich bij aan kunnen sluiten, omdat steeds duidelijker wordt dat duurzame palmolie slechts een wassen neus is.